Rozkład dnia
-RAMOWY ROZKŁAD DNIA
Grupa IV 4-, 5- latki „ Biedronki”
7.00 – 8.00 Schodzenie się dzieci w sali. Praca indywidualna, gry i zabawy dowolne, dydaktyczne, tematyczne oraz inspirowane przez nauczyciela, prace na rzecz grupy.
8.00 - 8.30 Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych – organizowanie warunków do kształtowania prawidłowej postawy ciała.
8.30 – 9.00 Śniadanie - wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych związanych ze spożywaniem śniadania. Mycie ząbków.
9.00 – 10.00 Zajęcia organizowane z całą grupą przewidziane planem wychowawczo-dydaktycznym, stwarzające możliwość optymalnego rozwoju, dostosowane do możliwości dzieci. Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy, myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych. Tworzenie okazji do obserwowania, eksperymentowania, odkrywania lub stwarzanie warunków do podejmowania przez dzieci zabaw aktywizujących, badawczych (rozwijanie zainteresowania otaczającym światem) i konstrukcyjno-technicznych. Gry i zabawy edukacyjne wspomagające rozwój psychofizyczny, emocjonalny i społeczny; Zabawy teatralne, twórcze i inne rozwijające zdolności dzieci oraz zaspokajające ich potrzebę aktywności i zainteresowań;
Zajęcia dydaktyczne wynikające z planu pracy:
- zabawy plastyczne
- zabawy matematyczne
- zabawy umuzykalniające
- rozwijanie czynności intelektualnych
- kształtowanie sprawności fizycznej
- kształtowanie umiejętności społecznych
- wspomaganie rozwoju mowy
- rozwiązywanie zagadek słowno-obrazkowych
- zajęcia w jezyku angielskim, niemieckim
10.00 – 11.30 Spacery, wycieczki (obserwowanie przyrody z uwzględnieniem zmian zachodzących w cyklu czterech pór roku). Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej. Tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej. Zabawy terenowe z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
11.30 – 12.00 Drugie śniadanie – pokonywanie uprzedzeń do niektórych potraw. Wspieranie samodzielnych działań dziecka, kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
12.00 – 14.00 Odpoczynek na miarę dziecięcych potrzeb. Kształtowanie zachowań prozdrowotnych – zapewnienie dzieciom różnych form relaksu w sali. Utrwalenie wprowadzonego słownictwa w języku angielskim, niemieckim.
14.00 – 14.30 Obiad – opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia, przyjmowanie odpowiedniej postawy przy stole. Samodzielne i rzetelne wykonywanie zadań dyżurnych.
14.30 – 16.00 Rozmowy z dziećmi (kierowane – zgodnie z zainteresowaniami dzieci). Utrwalenie wprowadzonych wierszy i piosenek. Zabawy muzyczno-ruchowe ze śpiewem. Zabawy dowolne podejmowane z inicjatywy oraz zgodnie z zainteresowaniami dzieci (zabawy w małych zespołach, indywidualne-dostosowane do możliwości dzieci). Gry i zabawy dydaktyczne, stolikowe, konstrukcyjne oraz w wybranych kącikach tematycznych, omówienie wydarzeń dnia, planowanie gier i zabaw na dzień następny. Zabawy dowolne – tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej aktywności dzieci. Dostarczanie przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób. Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne cechy zdolności i zainteresowania. Prace porządkowe. Rozchodzenie się dzieci po zabawie swobodnej.